Principiile eficienței în meditatia crestina a Inimii sau meditatia isihastă

Meditatia Crestina a Inimii sau meditatia isihastă (nu „isihastră”) are o anumită eficienta care nu depinde de noi, ci de Gratia sau „mila” lui Iisus.
Noi trebuie doar sa ne facem partea noastra, umană, de a realiza rostirea sau rugăciunea specifica.
Totusi, cateva persoane sustin ca, deși practica regulat,

nu simt o inaltare a nivelului lor de constiinta.
Va oferim aici o serie de principii ale eficientei in acest tip de demers spiritual

care pot fi un ghid esential pentru Căutatorul Autentic.

1. Detașarea de acțiune și rezultatele ei.
Nu este bine să ne simțim atașați de obținerea unei eficiențe spirituale în timpul practicii,

așa cum ne închipuim noi că am vrea să aibă loc.
Practica meditației isihaste sau a meditației creștine a Inimii

câștigă putere dacă suntem detașați de rezultatele ei

și este împiedicată dacă suntem atașați de rezultat

și urmărim cu intensitate o anumită satisfacție.

 

2. Mentalizarea prezentei vii a mântuitorului Iisus Hristos in inima noastra spirituală

și identificarea cu ființa vie a lui Iisus Hristos în inima noastră spirituală.
Acest principiu are la baza

aspectul fundamental al identității la nivel esențial

dintre ființa umană limitată

și Ființa divina a lui Iisus Hristos.

3. Centrarea in Inima spirituala sau, cel putin,

o cat mai buna interiorizare si focalizare.
4. Prezența instantanee sau atenția spontană orientată către momentul prezent,

asupra practicii ce are loc in inimă

și, totodată, în mod secundar, asupra a ceea ce se petrece în exterior.

5 Zgomotele exterioare sau alți stimuli nu sunt obstacole, ci sunt adevărate sanse ale eficienței,

deoarece ne permit să sesizăm diferenta dintre interior și exterior.

6. Nu ne luptăm cu gândurile oarecare care apar, ci doar să le ignorăm,

adică nu le urmăm cursul, nu le cultivăm,

înlocuind atenția raportată la ele

cu atenția raportată la practica meditației isihaste sau meditația creștină a Inimii.
Această practică ce este destul de simplă pentru a fi abordată

și permite focalizarea asupra ei

aproape pentru orice practicant (indiferent de nivelul spiritual deja câștigat).

Astfel, puterea oricărui gând va scade gradat

iar ”isihia”, pacea vie a inimii plină de fericire nonduală

se va instala gradat.

7. Atunci când practicăm ”ora et labora” eficiența crește mult

dacă ne raportăm la faptul că avem o viață interioară tainică,

ce se desfășoară indiferent de ceeea ce este în exterior;

această viață interioară are loc la nivelul Inimii spirituale,

în interiorul corpului nostru fizic, dar la nivel subtil;

cu alte cuvinte, acolo, în Inimă, ne aflăm noi,

identificati cu ființa vie a Mantuitorului Iisus Hristos.

Astfel, constatăm că ne este ușor să trăim în mod concret

starea în care
”suntem în lume, dar nu suntem ai lumii”.

8. Atunci când se realizeaza inspirul este bine sa se constientizeze

calitatea subtila a aerului inspirat ca fiind de natura Conștiinței Cristice.

9. Este bine sa se permita respiratiei sa devina tot mai superficiala, cu pauze cat mai mari intre expir si inspir

(ajungandu-se in situatia in care avem impresia ca nu mai respiram deloc);

acest fenomen nu trebuie fortat absolut deloc,

ci el trebuie sa fie natural si doar se se permita manifestarea lui.
Atenția este bine să fie focalizată asupra rugăciunii

si asupra identității în inimă cu Iisus Hristos cel viu, nu asupra respirației.

10. Postura este bine sa fie cu coloana vertebrala cat mai dreaptă,

având capul în continuarea coloanei vertebrale si, mai ales, dacă este posibil,

sa fie perfect imobilă; desigur că putem să ne considerăm liberi

să mișcăm anumite segmente corporale pentru diferite necesități stringente,

dar o cheie a reusitei în acest tip de meditatie

este imobilitatea corporală aproape absolută.
Ulterior se poate practica ”ora et labora” in mijlocul vieti

(si, deci, in timpul miscarii) dar după ce s-a obtinut un anumit succes în meditația cu corpul imobil.

11. Este important să continuăm rostirile rugaciunii inimii (chiar și in mod mecanic- din subconștient), aceasta constituindu-se într-un autentic rozariu (sau șirag de ”mătănii”) cu ajutorul căruia meditația câștigă continuitate și eficiență.
Desigur, dacă starea interioară a devenit mai profundă și simțim aceasta,

putem să repetăm doar numele lui Iisus,

iar dacă a devenit și mai profundă, atunci nu mai este nevoie să rostim nimic,

deoarece rugăciunea Inimii va curge într-un fel subtil, de la Sine, în Inimă.

12. Este bine sa se mentina cat mai strict posibil continenta sexuala activa sau abstinenta sexuala

(pentru a beneficia de o eficienta mult marita in cadrul meditatiei).

Din experienta va transmitem ca persoanele care nu respecta aceasta conditie

raporteaza cel mai des aspecte de genul ”nu simt nimic, deși practic”.

Alte aspecte ajutătoare:
– hrana este cel mai bine să fie vegetariană, fără a consuma băuturi alcoolice și fără a fuma sau a utiliza droguri;
– putem folosi plantele de leac pentru a ne imbunatati starea psihica si mentala, pentru a a mari capacitatea de concentrare si mentinere a focalizarii mentale; nu includem aici plante ”psihedelice”care, chiar daca unele sunt legale, au darul de a slăbi puterea interioară, deschizand in mod necontrolat ființa catre starea de transa;
folosirea metodei secrete de concentrare identificatoare asupra unei icoane sau reprezentări a mântuitorului.
…………….

Va dorim succes deplin !

Leo Radutz
Societatea Academica AdAnima
09.01.2011

Scroll to Top