Cele trei gunas ale naturii

In filozofia indiana yoghina, toata materia din univers isi are sursa in substratul fundamental denumit Prakriti. Din eterul lui Prakriti, cele trei gunas (calitati) primare se unesc pentru a crea aspectele esentiale ale naturii – energia, materia si constiinta. Aceste trei gunasuri sunt: tamas (aspectul intunecat, inertial), rajas (aspectul activ) si sattva (aspectul divin, pur). Toate aceste trei gunas-uri sunt prezente in toate fiintele si obiectele care ne incojoara, dar in cantitati diferite, combinandu-se intre ele in diverse proportii. Noi, oamenii avem abilitatea unica de a ne modifica in mod constient nivelurile gunas-urilor in corpurile si mintile noastre. Gunas-urile nu pot fi separate sau inlatuarte din noi insine, dar se poate actiona asupra lor in mod constient, pentru a le amplifica sau pentru a le diminua.

O gunas poate fi amplificata sau diminuata prin interactiunea si influenta gandurilor, stilului de viata sau a mediului inconjurator.

Tamas reprezinta starea de inertie, de intunecare, inactivitate si materialism grosier. Tamas se manifesta din ignoranta, creand o falsa iulzie a adevarurilor spirituale. Pentu a reduce tamas-ul trebuie sa evitam o alimentatie impura, tamasica, bazata pe carne si alimente greu de digerat, cum ar fi cele procesate, rafinate, sau o alimentatie in exces, sa evitam sa dormim prea mult, sa devenim inactivi, pasivi, si tematori in fata vietii.

Rajas reprezinta starea de energie, actiune, schimbare si miscare. Natura lui rajas este cea a atractiei care creaza atasamentul, astfel rajas ne leaga destul de puternic de fructele actiunii. Pentru a reduce rajas, trebuie sa evitam alimentatia rajas-ica, sa evitam sa muncim prea mult, sa exersam prea mult, sa ascultam muzica extrem de tare, sa gandim in exces sau sa consumam in exces orice bun material.

Mancarea rajas-ica include toate alimentele care sunt prajite si care sunt condimentate in exces, sau care contine stimulente de orice fel.

Sattva reprezinta starea de armonie, echilibru, bucurie si inteligenta pura. Sattva este guans-ul pe care yoghinii il pot atinge prin cultivarea unei vieti echilibrate, prin reducerea lui rajas si tamas, facand astfel pasi importanti pe calea spirituala. Pentru a creste sattva, trebuie sa mancam alimente sattva-ice, sa ne bucuram de activitati cat mai placute si spirituale, si de un mediu curat, nepoluat, care sa ne influenteze in mod pozitiv.

Mancarea sattva-ica include cereale integrale, legume si fructe proaspete, precum si radacinoase, cele care cresc in pamant. Intreaga practica yoghina se bazeaza pe crearea unei stari sattva-ice a mintii si a corpului. Atfel, practicand yoga si ducand un stil de viata cat mai pur si disciplinat vom reusi sa cultivam in viata noastra starea de sattva!

Calitatiei psihologice ale mintii sunt extrem de instabile si se pot schimba cu rapiditate intre cele trei guans-uri. Gunas-ul predominant al mintii actioneaza ca o lentila care ne afecteaza perceptiile si perspectiva lumii in care traim. Astfel, daca mintea este in starea de rajas, ea va experimenta evenimentele din lume ca fiind haotice, confuze si coplesitoare, si va reactiona la aceste evenimente intr-un mod rajasic.

Toate gunas-urile creaza atasament si leaga sinele de ego. “ Cand Sinele se ridica deasupra celor trei gunas care salasuiesc in corp, atunci se atinge eliberarea din ciclul nasterilor si al mortilor, eliberarea de timp, de imbatranire si moarte, si astfel se atinge iluminarea!” (Bhagavad Gita 14:20)

Din perspectiva gunas-urilor, obiectivul yohinilor este acela de a cultiva starea de sattva, iar scopul ultim al acestora este acela de a transcende indentificarea gresita a Sinelui cu cele trei gunas-uri, si de a ramane neatasati de dualitate, de ceea ce este bine sau rau, de calitatile pozitive sau negative ale vietii.

 

Sursa: http://www.yogabasics.com

Scroll to Top