• pentru a primi informații si articole puteti trimite email-ul dv la abheda.yoga@gmail.com sau sms cu emailul dv. la 0762.663.153
  • suntem pe Facebook AICI
  • noi cursuri ABHEDA Yoga incep pe data de sambata 20 octombrie 2018 iar înscrierile se fac AICI
  • cursurile TTC200 de profesori de yoga incep pe data de 13 octombrie 2018 iar înscrierile se fac AICI
    • ...................ARTICOLUL....................


    M
    MADHUBHUMIKA = acela care deja a gustat mierea puterilor
    paranormale yoghine (tip superior de yoghin)
    MADHYA = mediu
    MADHYAM = sunetul auzibil
    MAHA BANDHA = “Marea contractie”. Tehnica YOGA importanta descrisa
    astfel in Hatha-Yoga-Pradipika: “Trebuie sa se aseze piciorul sting
    cu calciiul apasind in zona perineului (YONI) si piciorul drept va
    fi asezat pe coapsa stinga. Dupa ce inspiram lent si profund,
    imediat dupa aceea trebuie sa apasam in mod ferm barbia in piept si
    totodata sa contractam (mentinind astfel strins) sfincterul anal,
    concentrindu-ne intens mentalul asupra canalului subtil central
    (SUSHUMNA NADI) prin care trebuie sa constientizam ascensiunea in
    flux intens a energiilor subtile. Trebuie apoi sa ne retinem astfel
    respiratia cit mai mult timp posibil dar fara sa fortam deloc si in
    final vom respira incetisor. Dupa o pauza adecvata in care vom
    remarca launtric efectele acestei tehnici vom trece la executarea
    ei invers, cu piciorul drept asezat cu calciiul astfel incit sa
    apese zona perineului (YONI). Acest procedeu printre alte efecte
    reintinereste corpul si face sa se trezeasca KUNDALINI SHAKTI.
    MAHA SAMADHI =
    MAHAVAKYAS = marile dictoane
    MAHAVIDEHA = existenta fara corp
    MAHIMA = putere psihica paranormala prin care fiinta yoghinului si
    in special constiinta sa, poate fi facuta mare si ajunge sa
    cuprinda subtil planeta, sistemul solar, constelatiile si chiar tot
    Universul.
    MAHVRATAM = marea disciplina
    MAITRI = simpatie profunda
    MALA = impuritate
    MANAS = “Capacitate de reflexie”. Organul mental intern. Datorita
    lui MANAS noi primim toate impresiile din lumea exterioara care
    sunt apoi supuse puterii de discriminare a lui BUDDHI
    (Inteligenta). MANAS ne incita sa ne indoim in anumite momente, ne
    ajuta sa luam anumite hotariri si face cu putinta sa ne transformam
    dorintele in actiuni.
    MANASAH = al mintii
    MANEH = al cristalului
    MANOJAVITVAM = iuteala mintii
    MANOMAYA KOSHA = corpul mental
    MANTRA(S) =
    MATRA = numai
    MATRASYA = numai
    MATRAT = singur
    MAYA =
    MITHYA = fals, iluzoriu
    MOHA = confuzie
    MOODHA = stadiul de trezire a lui KUNDALINI in care acesta apartine
    doar lui MULADHARA CHAKRA; Genereaza o stare predominanta a mintii
    in care predomina TAMAS GUNA
    MULA BANDHA = tehnica yoghina secreta in care se contracta ferm
    pentru o perioada cit mai mare de timp zona perineului. Ea face sa
    se uneasca si sa fie sublimata cu usurinta APANA in PRANA; trezeste
    energia colosala KUNDALINI, intretine si stimuleaza in mod armonios
    focul subtil launtric, face sa se diminueze urina si fecalele
    deoarece amorseaza procese de transmutatie biologica prin care
    acestea devin energie care poate fi apoi sublimata in mod armonios
    in sferele superioare ale fiintei yoghinului.
    MOSHA = a elibera, a scapa
    MRIDU = slab
    MUDITA = bucurie
    MUDRA = gest de punere in REZONANTA, sau atitudine, ce se
    realizeaza cu anumite zone ale corpului, organe sau chiar cu
    miinile, pentru a facilita trezirea, amplificarea si realizarea
    anumitor stari launtrice binefacatoare, psihice, mentale sau
    spirituale, anticipind astfel manifestarea acestora si contribuind
    la stabilirea unei comuniuni intre fiinta umana si anumite nivele
    subtile din MACROCOSMOS.
    MUKTA = eliberat spiritual (MUKTI = eliberare spirituala. Acest
    cuvint sanscrit este un sinonim pentru MOKSHA. Markandeya-Purana
    (XXXIX. 1) defineste acest termen ca fiind operatia (VIYOGA) de
    accelerare a evolutiei spirituale care face posibila inaltarea de
    la starea de ignoranta pina la zorii adevaratei intelepciuni,
    JNANA.
    Eliberarea spirituala determina identificarea si identitatea
    fiintei (AIKYA) cu Absolutul si non-identificarea cu constituentii
    primari (GUNAS) ai Naturii. In conformitate cu textul lui Shiva-
    Purana (IV. 41.3) exista patru tipuri sau grade distincte de
    asemenea eliberare: SALOKYA-MUKTI – este eliberarea spirituala
    atinsa prin faptul de a locui in acelasi spatiu (LOKA) cu Dumnezeu;
    SAMNIDHYA-MUKTI – este eliberarea spirituala prin apropierea de
    Dumnezeu; SARUPYA-MUKTI – este eliberarea spirituala prin asumarea
    aceleiasi existente ca si cea a lui Dumnezeu; SAYUJYA-MUKTI – este
    eliberarea spirituala in care suntem perfect uniti cu Dumnezeu,
    fara ca prin aceasta sa disparem topiti in EL sau, cu alte cuvinte,
    sa ne pierdem constiinta existentei extatice ca Sine Suprem (ATMAN)
    divin si nemuritor.
    MULAH = radacina
    MULADHARA CHAKRA =
    MURDHA = crestetul capului

    MAHASAMADHI = suprema forma de totala identificare extatica cu
    Supremul Absolut (DUMNEZEU); este ultima treapta (cea mai inalta)
    a desavirsirii evolutiei constiintei, care implica insa totala sau
    completa desprindere a constiintei yoghinului de structurile
    inferioare (deci, fizic vorbind, angreneaza moartea, care este la
    el, spre deosebire de celelalte fiinte umane, pe deplin
    constientizata, fiind traita LUCID ca o trecere catre un alt plan,
    superior, SUPREM, DIVIN, de constiinta). Toti marii yoghini si
    fiintele umane pe deplin eliberate spiritual, parasesc planul fizic
    (atunci cind considera aceasta oportun DAR NUMAI odata cu
    incheierea deplina a misiunii lor spirituale, divine) prin
    MAHASAMADHI.

    MAHAYANA = Literal “marele vehicul”. Una din cele doua mari
    ramuri ale budismului, cealalta fiind HINAYANA (micul vehicul).
    MAHAYANA, care si-a facut aparitia in secolul I i.e.n. se
    autodefineste “marele vehicul spiritual”, deoarece ea deschide
    calea eliberarii pentru un mare numar de oameni, datorita
    diversitatii si complexitatii sale; ea vizeaza eliberarea tuturor
    oamenilor, depasind ideea de eliberare individuala.
    HINAYANA si MAHAYANA se bazeaza amindoua pe doctrina
    fundamentala a lui BUDDHA SHAKYAMUNI; ele se disting pentru ca pun
    in mod special accentul pe un aspect sau altul al acestei doctrine.
    In timp ce in HINAYANA se cauta obtinerea eliberarii individuale,
    adeptul MAHAYANA-ei nu aspira la Iluminare Spirituala decit pentru
    a putea sa se daruiasca apoi pentru binele si evolutia spirituala
    a celorlalte fiinte. Aceasta atitudine este incarnata prin
    BODHISATTVA, personaj ideal a carui virtute principala este
    compasiunea perfecta (KARUNA).
    MAHAYANA provine din scolile HINAYANA MAHASANGHIKA si
    SARVASTIVADA din doctrina carora a preluat elemente importante.
    Ideea proprie scolii MAHAYANA, a caracterului transcendent, divin
    al lui BUDDHA, provine de la MAHASANGHIKA si la fel si idealul de
    BODHISATTVA si conceptul de Vacuitate beatifica (SHUNYATA). La
    adeptii scolii SARVASTIVADA gasim premizele invataturii TRIKAYA. In
    comparatie cu HINAYANA, MAHAYANA acorda o mai mica importanta
    vietii spirituale: spre deosebire de vechea doctrina budista, ea
    considera ca si laicii pot ajunge prin efort adecvat, perseverent,
    in NIRVANA, gratie ajutorului activ al BUDDHA-ilor si BODHISATTVA-
    ilor. In aceasta noua forma de BUDISM, NIRVANA nu inseamna numai
    eliberarea de constringerile lui SAMSARA, ci de asemenea priza de
    constiinta care face cu putinta propria eliberare sau mintuire
    interioara si unitatea fiintei prin fuziunea constienta cu
    Absolutul. Acest Principiu al lui BUDDHA, intrinsec oricarei fiinte
    umane si prezent in stare latenta in om, devine mai important decit
    BUDDHA insusi vazut ca personaj istoric.
    MAHAYANA s-a divizat actualmente intr-o serie de scoli
    diferite care, pornind din India s-au extins in Tibet, China,
    Coreea si Japonia. Pe pamintul indian s-au dezvoltat scolile
    MADHYAMIKA fondata de NAGARJUNA si YOGACHARA fondata de ASANGA. In
    paralel cu dezvoltarea Tantrismului in hinduism, a aparut in budism
    o alta ramura a acestuia, de inspiratie magica, VAJRAYANA, care mai
    exista inca in zilele noastre in BUDISMUL Tibetan. Printre
    principalele scoli MAHAYANA din China, cele mai cunoscute sunt
    Scolile de CH’AN (ZEN), HUA-YEN, T’IEN-T’AI si scoala Pamintului
    subtil pur care s-a prelungit in anumite cazuri pina in Japonia
    (KEGON, TENDAI, AMIDISM). Ideile din MAHAYANA sunt consemnate in
    SUTRA-ele din MAHAYANA si in SHASTRA-uri dintre care unele fac
    parte din textele cele mai profunde ale budismului.

    MAHESVARA = Literal “marele ISHVARA”. Nume atribuit uneori lui
    SHIVA.
    3. MANIPURA CHAKRA – centrul situat de-a lungul canalului SUSHUMNA,
    in zona ombilicului la 2 degete dedesubt. Corespondenta sa fizica
    este plexul solar; el guverneaza ficatul, stomacul, etc. 10 NADI-
    uri sau petale de lotus (spite energetice) emana din aceasta CHAKRA
    a carei forma simbolica este triunghiul cu virful in sus de culoare
    rosie, MANTRA fundamentala ce ii corespunde este (BIJA) RAM,
    animalul sau simbolic este berbecul si divinitatile cu care se
    poate lua legatura prin el sunt SHIVA RUDRA si o SHAKTI a sa
    LAKINI. Yoghinul care se concentreaza intens si mediteaza profund
    asupra acestei CHAKRA obtine puterea numita SATALA SIDDHI si
    dobindeste capacitatea de a descoperi comori ascunse. El “nu va fi
    atins de nici o boala. El nu se teme absolut deloc de foc. Chiar
    daca sta in foc, el ramine neatins si in viata si niciodata nu are
    nici o teama de moarte; vointa si puterea sa sunt uluitoare.”
    (SIVANANDA)

    MANOMAYA KOSHA = cea de-a treia dintre cele cinci teci (KOSHA)
    ale fiintei care inconjoara Sinele Absolut sau Eul Nemuritor
    (ATMAN). Ea este considerata a fi teaca gindirii in si prin care se
    manifesta energiile subtile mentale. Aceasta structura primeste si
    inmagazineaza toate impresiile si senzatiile inregistrate de
    simturi.
    PREZENTAREA GENERALA A METODEI
    Metoda pe care o vom descrie este foarte simpla (fiind cu
    usurinta abordabila de catre orice fiinta umana normala) si a fost
    redescoperita de catre occidentalul LESER LASARIO, un savant
    austriac care a studiat cu multa atentie MANTRA YOGA si a
    structurat gradat, dupa aproape 30 de ani de experienta, un sistem
    unic in lume care confera acelora dispusi sa-l aplice, multiple
    efecte binefacatoare launtrice corelate, de natura fizica
    (somatice, fiziologice), psihica si mentala.
    Sistemul sau este totodata terapeutic, perfect natural si in
    intregime lipsit de fenomene nocive. In plus, el nu are nici un fel
    de contraindicatii. Sistemul lui LESER LASARIO se aplica cu succes
    chiar si astazi, mai ales ca modalitate naturala de ameliorare si
    vindecare in anumite boli, chiar grave, in special atunci cind
    toate celelalte mijloace de care dispune actualmente medicina sunt
    inoperante (lipsite de efecte).
    Metoda lui LESER LASARIO este extrem de simpla si implica,
    printre altele, utilizarea perseverenta a respiratiei yoghine
    complete (pentru cei care nu practica YOGA, va fi suficienta o
    respiratie cit mai ampla si profunda, care exclude orice fortare),
    asociata, in momentul EXPIRATIEI, cu pronuntarea (emisia cit mai
    lunga, transfiguratoare a) anumitor sunete vocale. Aceasta tehnica,
    realizata in mod perseverent, face sa apara destul de repede efecte
    benefice foarte puternice in mod evident diferite, in functie de
    sunetul vocalic cu care operam atunci. In cazul in care exersam
    aceasta tehnica corelata cu respiratia yoghina completa, pe linga
    faptul ca inspiram constient mai mult oxigen, totodata acumulam in
    fiinta noastra mai multa energie subtila vitala PRANA.
    Aceasta tehnica simpla, simultan asociata cu anumite trairi
    launtrice transfiguratoare, antreneaza multiple reactii
    binefacatoare, regeneratoare, curative la nivelul sistemului nervos
    simpatic care controleaza nu numai circulatia sanguina ci
    coordoneaza, de asemenea, functionarea armonioasa a glandelor
    endocrine si a organelor vitale, datorita energizarii binefacatoare
    si a activarii globale a centrilor subtili de forta ai fiintei
    (CHAKRAS), prin intermediul energiilor subtile benefice aduse
    (canalizate) in fiinta prin emisia mentala (insotita de LAYA YOGA)
    sau sonora a unei anumite VOCALE (utilizata in aceasta tehnica in
    calitatea sa de MANTRA).
    Binecunoscutul savant occidental MAX MULLER, care a studiat cu
    multa atentie sistemul YOGA, a scris urmatoarele cuvinte in
    lucrarea sa “CELE SASE SISTEME ALE FILOSOFIEI INDIENE”: “Totdeauna
    trebuie sa ne ferim sa respingem ca fiind absurd ceea ce, datorita
    limitelor noastre mentale, nu putem intelege de prima data. Acum
    pot marturisi ca multe dintre practicile traditionale (YOGA) care
    imi apareau, datorita privirii mele superficiale, ca fiind in
    totalitate lipsite de sens, ba chiar absurde, mi s-au revelat ceva
    mai tirziu, dupa ce m-am gindit mai adinc la ele, ca incluzind in
    mod evident o semnificatie infinit mai profunda decit aceea la care
    m-as fi putut astepta”.
    Printre toate formele autentice de YOGA, exista fara indoiala
    una care, in Occident cel putin, este surprinzator de mult
    subestimata si minimalizata, datorita neintelegerii ei APROAPE
    COMPLETE si a misterului adinc in care NU INTTMPLATOR este mai
    mereu invaluita – aceasta este MANTRA YOGA.
    SIR JOHN WOODROOFFE, mult mai bine cunoscut sub pseudonimul
    ARTHUR AVALON, consacra sistemului MANTRA YOGA, in celebra sa
    lucrare de referinta (care si-a dobindit in decursul timpului, o
    binemeritata autoritate, atit in India cit si in Occident),
    “Puterea sarpelui”, un intreg capitol acestei forme foarte secrete
    de YOGA. El afirma acolo, printre altele, ca: “Poate ca nu exista
    nici un subiect in aproape toate textele traditionale indiene
    (SHASTRA), care sa fie atit de putin inteles si plin de nepatrunse
    TAINE ca acela al MANTRAS-urilor. Subiectul acesta (al MANTRAS-
    urilor) este totusi atit de important in TANTRA SHASTRA (traditia
    intelepciunii orientale), incit un alt nume care i s-a dat acesteia
    este acela de MANTRA-SHASTRA. Stiinta secreta a MANTRAS-urilor,
    indiferent daca poate sau nu poate sa fie bine fundamentata, cu
    toate acestea, chiar si in aceasta situatie din urma, ea nu este si
    nu poate fi o absurditate, asa cum este presupusa de unii
    necunoscatori sau semidocti. Cei care sunt de aceasta parere, pot
    uneori sa faca o exceptie in ceea ce priveste MANTRAS-urile care
    (in realitate nu sunt deloc MANTRAS ci) sunt de fapt niste
    rugaciuni si a caror semnificatie clara ei o inteleg, pentru ca ei
    stiu cu totii ce este in realitate o rugaciune. Dar, dincolo de
    aceasta, o asemenea apreciere superficiala, puerila si pripita
    arata o totala lipsa de intelegere”.
    De fapt, gratie initierii secrete primite, noi stim la ora
    actuala ca, in realitate, MANTRA este o reprezentare SONOR
    ANALOGICA de punere si mentinere in stare de inefabila REZONANTA
    subtila cu o anumita forta sau energie din MACROCOSMOS. Altfel
    spus, MANTRA este prefigurarea acelei puteri subtile, enigmatice
    din MACROCOSMOS sub forma sunetului. Puterea nesfirsit creatoare a
    energiilor subtile binefacatoare ale gindirii este admisa astazi
    din ce in ce mai mult in Occident. Aceasta cunoastere straveche a
    fost pastrata secreta in India, constituind baza practicilor YOGA
    si MANTRA. Chiar si astazi, multe aspecte in YOGA si MANTRA sunt
    mentinute deloc intimplator strict secrete, mai ales pentru a
    preveni utilizarea lor abuziva sau MALEFICA, in cazul MANTRAS-
    urilor care fac posibila rezonanta cu energii subtile RELE.
    Ceea ce nu a fost aproape deloc inteles in Occident, este
    forma particulara pe care o ia stiinta ideilor-forta in MANTRA
    VIDYA (stiinta MANTRAS-urilor). Pentru yoghini, gindirea este o
    forta uriasa care este la fel de reala si de obiectiva intocmai
    precum obiectele si fiintele asa-zis exterioare. Radacina sanscrita
    “MAN”, care semnifica “gindire” (puterea sau capacitatea de a
    gindi), este totodata radacina cuvintului “om” (MANU in limba
    sanscrita), care este privit adeseori in Orient ca fiind singurul
    ginditor dintre toate fapturile lumii fizice.
    Esenta secreta a acestei doctrine (MANTRA VIDYA) este
    concentrarea ferma si neintrerupa a gindirii noastre si a vointei
    asupra sunetului MANTRA-ei corect si armonios EMIS MENTAL, care
    genereaza atunci FULGERATOR intrarea in profunda comuniune si
    rezonanta (LAYA YOGA) cu FOCARUL DE PUTERE sau SFERA RESPECTIVA DE
    FORTA din MACROCOSMOS, pe care respectiva MANTRA o evoca prin
    sunetele sale componente.
    IN CE CONSTA DE FAPT MANTRA YOGA?
    MANTRAS-urile au fost revelate prin perceptie spirituala
    directa de stravechii intelepti clarvazatori (RISHIS) care
    ajunsesera sa cunoasca pe deplin si in profunzime secretele puterii
    evocatoare a sunetelor, ca instrument de intrare in rezonanta cu
    anumite straturi ascunse sau sfere subtile de putere ce exista in
    MACROCOSMOS. Ele sunt formate din silabe simbolice, care reproduc
    in mod aproximativ REALITATEA si manifestarea subtil sonora
    (perceputa in mod spiritual) a unor anumite energii ascunse din
    MACROCOSMOS, facind posibil REZONANTA cu ele.
    Efectele pe care le genereaza, gratie REZONANTEI, aceste
    MANTRAS, cit si realitatile invizibile sau sferele de forta cu care
    ele ne pun instantaneu in legatura, sunt precis indicate in
    tratatele secrete MANTRA SHASTRA. In aproape toate lucrarile
    yoghine de specialitate, sunt cel mai adesea puse in prim-plan mai
    ales efectele vitale, psihice si mentale ale MANTRAS-urilor. Fara
    a cauta sa minimalizam citusi de putin aceste efecte, vom urmari in
    continuare sa aratam cit mai explicit si mai aproape de nivelul
    nostru actual de intelegere, modul in care MANTRAS-urile actioneaza
    atit asupra nivelului fizic, cit si asupra celui psihic si mental.
    Practica lui MANTRA YOGA implica, dupa cum stim (la modul
    esential) sa EMITEM (profund concentrati si cit mai interiorizati)
    sonor (audibil) sau numai mental (in gind), o anumita MANTRA
    (scurta) de un numar cit mai mare de ori. Aici trebuie sa
    specificam ca, in lumina celor aratate mai sus, nu pot fi
    considerate niciodata MANTRAS cuvintele sau uneori chiar anumite
    fraze “sacre” (care, datorita rezonantei JOASE cu anumite aspecte
    din subconstientul colectiv si nu din MACROCOSMOS, sunt mai mult
    sau mai putin considerate ca fiind pline de eficienta spirituala).
    Datorita faptului ca, in ceea ce priveste MANTRA YOGA, s-a
    urmarit si se urmareste sa se pastreze anumite secrete, Maestrii
    moderni ai Orientului, care s-au adresat Occidentului, nu au facut
    aproape deloc efortul de a ne invata sa-l apreciem la adevarata sa
    valoare pentru a ajunge sa-l reabilitam si sa-l adaptam cerintelor
    si aspiratiilor noastre actuale. Aceasta se datoreste faptului ca
    foarte multi dintre ei considera MANTRA YOGA drept o forma foarte
    secreta de YOGA, destinata fiintelor umane deosebit de evoluate,
    carora HATHA YOGA si RAJA YOGA le-au pregatit suficient de bine
    fiinta, purificind-o.
    Datorita ignorantei sale complete cu privire la realitatea
    obiectiva a MANTRAS-urilor si la utilitatea rostirii lor, cel mai
    adesea occidentalul are tendinta sa zimbeasca ironic si plin de
    “superioritate” la vederea unui indian stind cu ochii inchisi intr-
    o postura de meditatie YOGA, in timp ce emite sonor, periodic,
    anumite sunete care, cel mai adesea, pentru el sunt lipsite de
    semnificatie sau de un sens formal. Sa nu uitam si daca cu adevarat
    urmarim sa intelegem cit mai adinc aceste aspecte, sa meditam
    asupra cuvintelor marelui orientalist si erudit MAX MULLER pe care
    l-am citat anterior.
    De mii de ani, yoghinii atribuie in unanimitate extraordinare
    puteri curative si revitalizante, cu ecouri complexe atit in plan
    fiziologic cit si subtil (vitale, psihice si mentale), MANTRA-ei
    fundamentale AUM, care a fost indicata din timpuri imemoriale ca
    fiind sunetul subtil primordial sau TONICA MACROCOSMOSULUI
    (manifestarea permanenta a Logosului creator), PRANAVA. Uluitor mai
    ales pentru cel inzestrat cu intuitie si inteligenta este faptul
    (deloc intimplator) ca acest sunet esential exista in multe alte
    traditii spirituale, sub forme usor diferite, cum ar fi: AMIN,
    AMAN, AMON etc. Uneori, aceasta PRANAVA fundamentala (AUM) era
    insotita de inca 6 BIJA MANTRAS (sunete subtile distincte,
    considerate fiecare o MANTRA, numite SEMINTE): HRAM, HRIM, HRUM,
    HRAIM, HRAUM si HRAH.
    In anumite tratate yoghine secrete se spune ca repetarea cu
    voce tare (sau emisia mentala insotita de intrarea in starea de
    LAYA YOGA) a fiecarei BIJA MANTRA (dintre cele 7 BIJA MANTRAS) in
    parte, timp de minim 10 minute, constituie asa-numitul ANTRENAMENT
    YOGHIN secret cu cele 7 BIJA MANTRAS. Marii yoghini ai Orientului
    au marturisit ca repetarea distincta, interiorizata si cu voce tare
    (cite 10 minute, pe rind, a fiecarei BIJA MANTRA dintre cele care
    sunt indicate mai sus) a acestor 7 silabe sonore secrete,
    actioneaza profund atit asupra vehiculelor subtile ale fiintei cit
    si asupra organelor fizice interne, unde face sa apara fenomene
    ample de regenerare si energizare, care sunt remarcate in special
    la nivelul inimii, stomacului si creierului.
    In timp ce ateul sceptic este inclinat sa nu vada aici decit
    o superstitie primitiva sau cel mult doar o forma banala de
    autosugestie (asa cum considera pripit ignorantii cind, in urma
    realizarii tehnicilor YOGA, apar efecte minunate), crestinul
    dogmatic ezita sa abordeze aceasta cale de teama de a nu se
    indeparta cumva de religia sa prin “convertirea” la “rituri” pe
    care el le considera pagine, eretice sau chiar diavolesti.
    In aceasta directie, initiatul ARTHUR AVALON spune: “Nu este
    nimic aprioric sacru sau paranormal intr-o MANTRA. MANTRA emisa
    mental corect ne pune doar in legatura cu o anumita forta subtila
    care pentru noi este identica si neutra (MANTRASHAKTI); ea se
    preteaza totdeauna impartial, intocmai ca si curentul electric
    transformat si adaptat, de exemplu, pentru o anumita utilizare”.
    MANTRA YOGA se bazeaza permanent pe fenomene complexe si profunde
    de rezonanta interioara insotite de efectele putin cunoscute care
    sunt cu, toate acestea, incontestabile si puternice.
    In cazul operarii cu MANTRAS-uri rostite cu voce tare, aceste
    efecte profunde sunt generate datorita energiilor subtile angrenate
    prin rezonanta de vibratiile vocale care vor actiona atit asupra
    organismului cit si asupra psihicului si a mentalului. In cursul
    teoretic care se refera la cea de-a doua Mare Putere Cosmica, TARA,
    au fost descrise aproape in intregime efectele subtile si
    spirituale care apar in fiinta noastra prin emisia cu o maxima
    concentrare mentala si interiorizare a MANTRA-ei AUM, fiind
    totodata revelate simbolismul traditional si semnificatiile
    ezoterice ale acesteia.
    Inainte de a aborda in extenso aceasta lectie, este necesar
    sa-l citam pe LESER LASARIO (descoperitorul acestei metode) care
    este un savant austriac ce si-a consacrat peste 30 de ani din viata
    experimentarii atente ale efectelor fiziologice si subtile ale
    vocii umane. Sa vedem deci, cum a descoperit el proprietatile
    binefacatoare uimitoare ale vibratiilor sonore VOCALE emise de
    vocea umana asupra corpului fizic, psihicului si mentalului. LESER
    LASARIO era foarte grav bolnav si aproape ca fusese condamnat de
    medicina clasica. In cazul sau, intocmai ca si in acela al
    faimosului KNEIPP (tuberculos incurabil care a descoperit virtutile
    curative extraordinare ale “banalei” ape reci), vocea intuitiei a
    fost ascultata si aceasta i-a condus in final pe amindoi, pe cai
    diferite, catre vindecare.
    Redam in continuare confesiunea lui LESER LASARIO: “Eu mi-am
    regasit pina la urma din nou sanatatea numai cu ajutorul suflului
    respirator si prin emisia prelungita a sunetelor vocale; acest
    remediu este, consider eu, la indemina oricui. M-am nascut la
    Viena. Inca din frageda copilarie am avut o sanatate foarte subreda
    si, in plus, la mine exista tendinta de a fi extrem de studios;
    aceasta pasiune a mea pentru studiu nu ar fi fost nimic rau in sine
    daca nu ar fi antrenat totodata grave inconveniente pentru
    sanatatea mea. Parintii, care ma iubeau foarte mult, priveau toate
    acestea ca pe o virtute si, de aceea, mi-au pus la dispozitie un
    mare numar de carti. Acest fapt a sfirsit insa prin a-mi ruina
    sanatatea (aici trebuie sa marturisesc ca eu deja aveam o
    vitalitate foarte precara, care nu a putut aproape deloc sa-mi
    sustina intensul meu efort intelectual), astfel ca, in scurt timp,
    am ajuns o epava umana, din punctul de vedere al vitalitatii si al
    sanatatii. De atunci si pina la virsta de 18 ani, marturisesc ca am
    fost tot timpul bolnav. Cam pe la aceasta virsta, afectiunile de
    care sufeream mai mereu au inceput sa se agraveze la mine,
    prezentind forma agonizanta a unui cumplit reumatism articular.
    Doctorii renumiti pe care i-am consultat mi-au catalogat cazul ca
    fiind total lipsit de speranta unei vindecari si, inca de atunci,
    suferind zi si noapte dureri ingrozitoare, m-am simtit mereu
    abandonat, pina in ziua in care am descoperit existenta Suflului
    Vital asociat cu emisia prelungita a anumitor sunete vocale. Mi-am
    dat astfel seama, gradat, ca aici nu era deloc vorba nici de o
    expresie desarta, nici de o sterila abstractie metafizica, ci numai

    de o realitate vie si datatoare de putere spre care anterior eu
    aspiram inconstient.

    MARA = Literal “distrugatoarea, omoritoarea”. Incarnare a
    fortelor subtile ale mortii in budism, MARA simbolizeaza de
    asemenea, pasiunile tiranice care inlantuie omul, cit si tot ceea
    ce impiedica aparitia radacinilor si cristalizarea fundamentelor
    esentiale (KUSHALA) sau progresul spiritual pe calea Iluminarii
    Spirituale. MARA este stapina celui de-al saselea cer (lume subtila
    inferioara) al sferei dorintei (vezi TRILOKA DEVA). Este
    reprezentata adesea avind o suta de brate si fiind urcata pe un
    elefant. Legenda spune ca BUDDHA SHAKYAMUNI a suportat asalturile
    lui MARA atunci cind cauta sa atinga Iluminarea. MARA incerca sa-l
    impiedice sa arate oamenilor drumul care i-ar fi eliberat de
    suferinta. Ea i-a trimis mai intii armatele sale de demoni, dar
    BUDDHA nu s-a temut. MARA s-a grabit apoi sa-i trimita pe cele mai
    frumoase din fiicele sale pentru a-l seduce pe SHAKYAMUNI sa-si
    piarda controlul potentialului creator, dar BUDDHA a facut dragoste
    cu ele fara sa piarda saminta si in final acestea s-au transformat
    sub privirea plina de intelepciune si detasare a lui BUDDHA in
    creaturi hidoase. Dupa acest nou esec, MARA s-a considerat
    definitiv invinsa.

    MAYAVADIN = Adept al teoriei MAYAVADA din ADVAITA-VEDANTA,
    conform careia lumea (MACROCOSMOSUL) nu este altceva decit MAYA, in
    sensul de iluzie efemera, rod al imaginatiei individuale a
    Creatorului.

    MELANCOLIE = Termen care in acceptiunea grecilor antici
    desemna “bila neagra”, fiind pentru prima data pomenit in lucrarile
    lui HIPOCRATE care folosea adjectivul melancolic pentru desemnarea
    unui tip de temperament caracterizat prin nesociabilitate,
    emotivitate, pesimism si orgoliu, expresie a relatiei cu sistemul
    umoral reprezentat de secretia biliara. De asemenea, termenul a mai
    fost folosit, in aceeasi perioada, cu semnificatia de “bolnav
    mintal” sau “nebun”, sens in care l-a utilizat si ARISTOTEL.
    In conceptia yoghina, melancolia pune in evidenta o stare
    predominanta de receptivitate (YIN (-)) care predispune fiinta
    umana (datorita diminuarii activitatii armonioase a centrului
    mental de comanda AJNA CHAKRA) la fenomene de rezonanta, mai mult
    sau mai putin periodice, cu energii subtile rele din anumite sfere
    de manifestare din MACROCOSMOS, care corespund unor infernuri sau
    sfere intermediare tip “PURGATORIU”.
    Ca tablou clinic distinct, fundamentat psihopatologic si
    nosologic, avind drept element central scaderea tonusului
    dispozitional in diferite grade si, corespunzator, scaderea
    activitatii psihomotorii, melancolia este descrisa ca avind uneori
    evolutie periodica.
    GALEN (130 – 201 e.n.) crede ca boala se datoreaza varsarii
    bilei negre in creier, explicindu-si in acest fel asocierea
    semnelor psihice cu cele somatice si alaturind-o hipocondriei.
    In concluzie, putem spune ca melancolia este o stare de
    rezonanta malefica ce determina printre altele o depresiune
    psihomorala si o tristete permanenta inspirata adeseori de pesimism
    si insotita de un complex de culpabilitate aberant si complet
    nefundamentat. Dincolo de o anumita limita, ea devine patologica,
    datorita rezonantelor subtile cu energii perturbatoare din
    MACROCOSMOS si se inscrie ca un simptom alternativ in psihoza
    maniacodepresiva. Melancolia inseamna totodata si o anxietate
    depresiva.
    A doua antena importanta in horoscopul individual este
    constelatia aflata la zenit, pe verticala locului de nastere, exact
    deasupra capului noului nascut. Pozitia respectiva se numeste
    MIJLOCUL CERULUI (fig.2). Ea da indicatii asupra destinului social
    al individului.1. MULADHARA CHAKRA – centrul situat la baza lui
    SUSHUMNA, intre radacina organelor sexuale si anus. Atit timp cit
    MULADHARA CHAKRA este in stare potentiala sau de adormire, energia
    KUNDALINI se odihneste aici; ea este reprezentata printr-un sarpe
    incolacit in jurul lui insusi (din aceasta cauza uneori se vorbeste
    de energia sarpelui); ea confera trezirea puterilor paranormale si
    asigura energie tuturor celorlalte CHAKRA-e. Din acest centru
    izvorasc patru NADI care corespund cu cele patru petale ale sale.
    Forma simbolica a acestei CHAKRA este patratul, culoarea sa subtila
    este galben-portocaliu (ARGILOS), MANTRA fundamentala ce ii
    corespunde (BIJA) este LAM, animalul sau simbolic este elefantul cu
    sapte trompe, divinitatile cu care se poate lua legatura prin el
    sunt BRAHMA si DAKINI, o SHAKTI a lui BRAHMA.
    Yoghinul perseverent care, prin efortul sau spiritual, a
    patruns plenar in starea de constiinta specifica lui MULADHARA
    CHAKRA, reuseste sa invinga cu cea mai mare usurinta atasamentul
    sau terestru (PRITHIVI TATTVA) si, dobindind un curaj extraordinar,
    el nu se mai teme niciodata de moartea fizica. Prin concentrare si
    meditatie asupra acestei CHAKRA, el “obtine cunoasterea lui
    KUNDALINI si a mijloacelor secrete de a-l trezi. Odata plenar
    trezit KUNDALINI, yoghinul obtine puterea levitatiei (DARDURI
    SIDDHI). El poate controla perfect suflurile subtile (VAYU),
    mentalul si lichidul seminal (barbatii) sau secretiile menstruale
    (femeile). Energia sa (PRANA) intra in BRAHMA NADI din mijloc. Cind
    KUNDALINI este ridicat si mentinut suficient de mult timp in AJNA
    CHAKRA toate pacatele yoghinului (KARMA negativa chiar din alte
    existente) sunt rapid arse. El obtine cunoasterea trecutului,
    prezentului si viitorului. El se bucura plenar de o fericire
    inerenta, naturala (SAHAJA ANANDA)”. (SIVANANDA)

    MUTATIE = in genetica MUTATIA este un fenomen generat de o
    stare foarte puternica si suficient de constanta de REZONANTA cu o
    anumita energie subtila din MACROCOSMOS, gratie caruia o gena
    plasata intr-un anumitv loc pe cromozom se transforma intr-o ALELA
    (forma diferita a unei gene care, datorita proceselor specifice de
    rezonanta cu anumite energii subtile din MACROCOSMOS pe care le
    intermediaza atunci cind exista, determina dupa aceea o trasatura
    diferita a unui caracter). In natura exista intotdeauna o saturatie
    cu mutatii. Ele sunt prezente si apar mereu la plante, bacterii,
    ciuperci, animale, inclusiv la om. In populatiile umane, mutatiile
    afecteaza insusiri morfologice, fiziologice, psihice sau mentale.
    De exemplu, gena determinanta a hemofiliei a aparut si apare prin
    mutatie.
    Baza citologica a mutatiei consta in schimbarea unei gene
    dintr-un singur locus. Mutatii – afectind mai multe gene – apar si
    prin remanieri cromozomiale: duplicarea genelor sau dedublarea unei
    gene dintr-un locus; inversie sau schimbarea ordinii genelor in
    cromozomi; deletie sau distrugerea unei gene dintr-un locus;
    translocatie.
    Baza moleculara a mutatiei de gena consta in alterarea deloc
    intimplatoare a ordinii unei perechi de nucleotide in catenele de
    ADN, subunitatea corespunzatoare la gena fiind numita muton. Rolul
    mutatiei in evolutie se limiteaza la “producerea noului” care insa
    nu e capabil de a iesi pe arena evolutiva decit sub actiunea
    factorilor evolutiei. Mutatia este materialul evolutiei.

    MANIFESTARE = Actiune de a face sa se manifeste ceva anume,
    forma prin care se manifesta ceva anume: MANIFESTARILE lui
    Dumnezeu, MANIFESTARILE energiilor subtile ale gindirii prin
    intermediul efectelor pe care acestea, mai devreme sau mai
    tirziu, le produc si pot fi constientizate sau remarcate in mod
    obiectiv. Actiune de a (se) manifesta si rezultatul ei.
    Exteriorizare (prin vorbe, fapte, energii subtile, actiuni) a
    gindurilor, sentimentelor, personalitatii cuiva. MANIFESTARE =
    actiune, fapt prin care cineva sau ceva isi manifesta existenta,
    activitatea; prin extensie = realizare, infaptuire. MANIFESTAT
    (de la cuvintul latin MANIFESTUS = pe care il putem apuca cu
    mina) = facut sa devina palpabil sau sesizabil prin stralucirea
    sa, in intregime clar: “Sufletul sau … a vazut lumina
    MANIFESTATA in intregime”. Prin extensie, vorbind despre lucruri
    = care este ca si palpabil, care este evident, notoriu.

    MANTRA sau MANTRAM = expresie onomatopeica a unor anumite
    aspecte esentiale ale unei Puteri Cosmice sau ale anumitor forte
    subtile cosmice actionind impreuna in mod distinct. In scolile
    secrete ale Orientului se practica emisia mentala a unei MANTRA
    pentru a ne pune la unison si a fuziona cu manifestarea sa
    subtila obiectiva. Prin practica perseverenta, aceasta conduce
    gradat la o forma de meditatie. MANTRA-ele joaca un rol special,
    fiind veritabile suporturi prin care ne incarcam cu diferite
    energii subtile, in multe cazuri ele avind totodata rolul de
    protectori ai fiintei care le utilizeaza. Prin utilizarea unei
    anumite MANTRA-e benefice rezulta o transformare gradata
    concomitenta, resimtita la nivelul corpului, psihicului si
    mintii. MANTRA are de asemenea un rol important in elevarea
    accelerata a vibratiei dominante a fiintei, provocind spontan
    sublimarea feluritelor energii joase dominante, acest proces
    fiind catalizat de emisia mentala a acesteia.
    In cazul consonantei telepatice cu una dintre cele 10 Mari
    Puteri Cosmice, yoghinii avansati realizeaza emisia mentala a
    MANTRA-ei corespondente simultan cu o vizualizare precisa, clara
    si continua a YANTRA-ei respectivei Puteri Cosmice. MANTRA este
    considerata din punct de vedere sonor subtil ca nefacind decit
    una cu acea Putere Cosmica, Zeu, Zeita sau aspect esential. Orice
    MANTRA contine chintesenta energiilor, trairilor si realitatii
    specifice a acelei Puteri Cosmice (Zeu, Zeita etc.). Yoghinul
    initiat trebuie sa pastreze strict secreta orice MANTRA in care
    este initiat. Emisia acesteia trebuie insotita launtric de o
    stare de transfigurare, sacralitate si aspiratie de a fuziona
    plenar cu esenta subtila obiectiva pe care MANTRA o reprezinta.
    Divulgarea unei MANTRA, indiferent cui, atrage dupa sine
    descarcarea divulgatorului, anulind disponibilitatea acestuia de
    a intra in legatura inefabila cu respectiva Putere Cosmica
    Infinita.
    Practica regulata zilnica a emisiei unei MANTRA purifica
    gindirea, accelereaza progresul spiritual si conduce la aparitia
    anumitor puteri paranormale care reproduc in respectiva fiinta
    capacitatile corespondente extraordinare ale respectivei Puteri
    Cosmice. In fazele cele mai avansate, emisia MANTRA-ei conduce la
    descoperirea plenara a Constiintei Divine si la realizarea lui
    Dumnezeu.
    In utilizarea unei MANTRA, cele mai puternice si mai rapide
    efecte survin in cazul unei recitari sau emisii interioare-mute a
    sunetului, aceasta conducind cu usurinta la o instantanee
    consonanta cu sfera de forta a Puterii Cosmice pe care respectiva
    MANTRA o reprezinta.

    MEDITATIE = vezi DHYANA.

    MENTALITATE = mod de organizare a activitatii intelectuale
    considerata din punct de vedere al structurilor logice si al
    valorilor afective directoare, cum sunt convingerile si
    credintele. Mentalitatea mijloceste orientarea specifica in
    ambianta cosmica si intelegerea sau interpretarea evenimentelor.
    Fiind relativ stabila, este caracteristica pentru subiectul
    individual sau colectivitati, prezentindu-se ca un sistem de
    atitudini afectiv-cognitive care genereaza, atit timp cit
    respectiva mentalitate ramine NESCHIMBATA, procese de rezonanta
    cu anumite energii subtile din MACROCOSMOS care corespund
    MENTALITATII IN CAUZA. Este dependenta de asimilarea modelelor
    culturale spirituale si de experienta personala de viata.
    In concluzie, mentalitatea este un tip de orientare mentala
    predominanta si de comportament caracteristic unui anumit grup
    social, unei anumite culturi sau epoci istorice, manifestindu-se
    ca ansamblu structural (de opinii, prejudecati, credinte,
    superstitii, habitudini intelectuale si etice). Studiul
    mentalitatilor, elaborat din perspective foarte variate de
    psihologi, etnologi, filosofi ai culturii etc., a definit pina in
    prezent citeva forme generale de mentalitate colectiva:
    mentalitatea arhaica sau primitiva, mentalitatea populara sau
    traditionala si mentalitatea moderna, stiintifica. Majoritatea
    concluziilor converg spre ideea ca mentalitatea primitiva (a
    populatiilor izolate in zone greu accesibile, avind o cultura
    stagnanta, pe o treapta rudimentara de evolutie) opereaza cu
    reprezentari si intuitii colective, bogate in imagini simbolice,
    integrate intr-o logica concreta, polivalenta.
    Unii sustin ca mentalitatea primitiva este o structura
    fundamentala si invarianta a mintii omenesti, putind fi regasita
    in psihologia omului modern, sub stratul superficial al gindirii
    stiintifice. Mentalitatea populara sau traditionala reprezinta o
    faza intermediara intre mentalitatea primitiva si cea
    stiintifica, fiind caracterizata printr-o structura afectiv-
    intelectuala in buna parte desacralizata, laica, implicind,
    totusi, inca o forma de gindire concreta, bogata in reprezentari
    simbolice si intuitii polisemantice, cu accentuate note de
    specificitate etnica.
    Intregul raportarii fata de lume (in plan intelectual,
    afectiv, atitudinal, axiologic si comportamental) a unui individ
    caracterizeaza modul sau de a fi, definindu-i personalitatea in
    sinteza mai mult sau mai putin coerenta si originala a
    conceptiilor, relatiilor, actiunilor si reactiilor sale. JUNG
    considera ca, in cultura occidentala, termenul de mentalitate se
    refera la “sufletul individual”, pe cind in culturile orientale
    desemneaza “sufletul cosmic”.

    MOARTE = Filosofii materialisti neaga faptul ca exista vreun
    pincipiu imaterial, cum ar fi sufletul sau spiritul, care
    supravietuieste dupa distrugerea corpului fizic. Aceasta viziune
    unidimensionala a naturii umane este negata si eliminata cu
    vehementa de toate scolile YOGA, incluzind si traditiile
    pragmatice ale budismului. De fapt, marii yoghini sunt cu totii
    de acord ca este deosebit de important felul in care moare o
    fiinta umana. Doar controlul complet al procesului mortii, asa
    cum el este realizat printr-o totala constienta atit in timpul
    cit si dupa distrugerea corpului fizic, garanteaza o existenta
    fericita dupa moarte. Marele ideal este de “a muri” sau, cu ale
    cuvinte, de a transcende iluzia egoului inca din timpul vietii,
    astfel incit pentru noi moartea sa vina nu ca ceva surprinzator
    ci sa fie, analogic vorbind, comparabila cu schimbarea unor
    vestminte de care la un moment dat ne dezbracam. Arta si totodata
    stiinta ezoterica a mortii constiente este destul de clar
    revelata, de exemplu, in stravechea lucrare BHAGAVAD-GITA
    (VIII.10.12).
    “Acela (practicantul YOGA) care in momentul plecarii (cu
    alte cuvinte in clipele mortii) isi directioneaza ferm si cu o
    minte puternic focalizata energia vietii (PRANA) catre zona (in
    plan subtil ce se afla in mijlocul sprincenelor (AJNA CHAKRA),
    fiind cuprins (din plin insufletit) de iubire (BHAKTI) si
    benficiind de puterea extraordinara pe care i-o da (asigura)
    YOGA, se indreapta ATUNCI fara indoiala, FULGERATOR, catre
    spiritul suprem divin (PURUSHA) (DUMNEZEU).
    Controlind pe deplin toate portile (DESCHIZATURILE DE ACCES
    IN ALTE LUMI) ale fiintei sale, cufundindu-si ferm mintea in
    inima, fixind pe deplin forta tainica a vietii in cap (in plan
    subtil) si fiind bine focalizat in concentrarea mentala, yoghina
    (DHARANA), in timp ce emite mental AUM, MANTRA (sacra)
    (semnificind) Absolutul si aducindu-si ATUNCI aminte de Mine (cu
    alte cuvinte de DUMNEZEU) – cel care pleaca “astfel” abandonind
    corpul fizic (prin asa-zisa MOARTE) merge fara indoiala pe drumul
    suprem (care duce catre suprema eliberare)”.
    O asemenea fiinta umana care isi paraseste ASTFEL corpul
    fizic atunci cind MOARE transcende FULGERATOR legea cauzalitatii
    (KARMA) si isi sfirseste PENTRU TOTDEAUNA ciclul nasterilor si
    mortilor succesive in LUMEA FIZICA (MATERIALA). Aceasta
    invatatura yoghina secreta este confirmata si de anumite
    indicatii si mai vechi ce exista de asemenea in BRIHAD-ARANYAKA-
    UPANISHAD.
    Analizind dintr-un alt punct de vedere MOARTEA putem spune
    ca ea este starea oricarui organism dupa ce viata a incetat, fie
    in organele vitale (asa-numita “Moarte clinica”), fie in
    totalitatea celulelor sale. Din acest punct de vedere, Moartea
    clinica este mai curind un “moment”, in timp ce Moartea biologica
    a organismului este un proces ce dureaza pina la disparitia
    manifestarilor vitale in toate celulele. Pe de alta parte, in
    orice organism viu exista continuu o reinnoire a materiei vii,
    care include moartea unor celule si nasterea altora. Uneori, in
    conditii de boala, accident, interventii chirurgicale etc.,
    pierderile de materie vie sunt masive, dar cu toate acestea,
    fiinta respectiva poate ramine in viata.
    Moartea naturala este asa-zisa Moarte “de batrinete”, sub
    actiunea implacabila a timpului, in timp ce Moartea obisnuita
    poate avea o serie nesfirsita de alte cauze, datorate
    conditionarilor destinice (KARMA-ice) ale fiintei in cauza. Din
    punct de vedere termodinamic, Moartea inseamna trecerea
    ireversibila la o stare de echilibru cu mediul si o maxima
    dezordine a sistemului (maxima entropie). Din punct de vedere
    ecologic, moartea este o reintegrare a materiei vii in ciclurile
    geochimice si cosmice ale substantei si energiei. Din punct de
    vedere filogenetic si evolutionist, Moartea este o conditie
    obligatorie a diversificarii vietii si a progresului biologic.
    Intuind aceasta realitate, GOETHE scria: “Moartea este lovitura
    de maestru a Naturii, prin care ea reuseste sa produca cit mai
    multa viata”. In aceasta viziune, mai profunda asupra Mortii,
    Moartea naturala si imbatrinirea nu sunt altceva decit un
    rezultat al evolutiei vietii, o achizitie utila a acestei
    evolutii. Materia vie are in ea o nemurire virtuala, legata de
    transmiterea mesajului ereditar de-a lungul generatiilor.
    Unii ginditori (ca FREUD, de exemplu) au vorbit chiar si
    despre un instinct al Mortii. Din punct de vedere yoghin, Moartea
    corpului fizic este produsa prin separarea totala a invelisului
    (dublului) bioenergetic sau eteric de corpul fizic, care era
    coordonat si animat de acesta. Omul pare sa fie singura fiinta de
    pe planeta noastra care stie ca Moartea este inevitabila, dar
    aceasta afirmatie trebuie completata si cu cea simetrica: omul
    pare sa fie si singura fiinta care stie (este constienta) ca
    traieste. Moartea este privita de multe ori, in gindirea
    traditionala, ca o umbra care insoteste permanent (si care
    trebuie sa fie constientizata ca atare) intreaga noastra
    existenta; ea este o experienta generatoare (in cazul celor
    suficient de evoluati spiritual) de revelatii transcendente si
    iluminatorii. Sensul destinului uman consta astfel in
    participarea activa la realizarile si progresul spiritual atit
    individual cit si al intregii umanitati, sub semnul aspiratiei de
    a trai plenar si permanent, prin totalitate, in universalitatea
    Constiintei Divine. De altfel, Moartea nu poate fi gindita
    concret, fapt subliniat si de SOCRATE: “cita vreme suntem noi
    aici, ea (moartea) nu este, iar cind ea apare, nu mai suntem
    noi”.
    Cautarea nemuririi spirituale a fost dintotdeauna cea mai
    intensa aspiratie a fiintei umane. Astfel, literatura sacra
    babiloniana releva credinta ca prin descoperirea unui ritual
    adecvat, moartea poate fi invinsa. Cautarea nemuririi in acel
    context urmarea in special cautarea si realizarea efectiva a unui
    anumit ritual care sa permita anularea limitarilor si
    conditionarilor temporale ale constiintei, prin punerea fiintei
    in rezonanta cu nivelele divine, atemporale ale Macrocosmosului.
    In budismul tantric, viata si moartea sunt privite ca alcatuind
    cele doua aspecte complementare ale aceluiasi ciclu, amindoua
    necesitind o pregatire si o initiere adecvata din partea omului.
    Viata materiala se manifesta intre doi poli opusi. Domeniul ei nu
    este acela al fiintarii absolute, ci acela al devenirii si
    disparitiei (transformarii), eterna alternanta a doua culori,
    albul vietii si negrul mortii. Numai prin amestecul egal al
    amindurora este asigurata perpetuarea lumii materiale. Fara
    moarte, transformarea nu este posibila; puterea pozitiva (+) nu
    poate exista nici macar o clipa fara puterea negativa (-)
    complementara. Moartea deci nu este opusa vietii ci vine in
    ajutorul ei.
    Marea Mama a Universului (SHAKTI) este intim implicata in
    toate manifestarile mortii, dupa cum ea este implicata si in
    acelea ale vietii. Tocmai din aceasta cauza ea are o ipostaza
    teribila pentru fiecare aspect al mortii. Romanii credeau si ei
    ca ideea Mortii trebuie mentinuta in minte cit mai des, in
    special atunci cind viata la apogeu te poate face sa uiti de
    celalalt pod al devenirii, Moartea, partea la fel de necesara a
    cercului manifestarii. Nu intimplator, atunci cind un mare erou
    militar intra in Roma intr-o procesiune triumfala, intr-un car
    aurit, fiind aclamat precum un zeu de multimea impresionata, o
    persoana purtind costumul si masca simbolica a Mortii statea
    intotdeauna alaturi de el pentru a-l feri astfel de pacatul
    mindriei, spunindu-i neincetat: “Omule, aminteste-ti ca vei muri!
    (MEMENTO MORI)”. Moartea si nasterea au o egala importanta,
    intocmai ca doua treceri prin aceeasi usa: odata intrind si a
    doua oara iesind.
    Aceasta idee este reprezentata prin diferitele forme ale
    Marii Puteri Feminine, divine: pe de o parte, ea este fascinanta,
    tandra si minunata Mama care hraneste intregul Univers, pe de
    alta parte tot ea este terifianta vrajitoare ce face cu putinta
    distrugerea, avind (in acea IPOSTAZA) un corp cadaveric sau ea
    insasi devorind cadavre. Aceste doua forme APARENT diametral
    opuse, trebuie sa fie amindoua integrate de catre aspirant. In
    aceasta directie, celebrul orientalist ARTHUR AVALON (Sir JOHN
    WOODROOFE) remarca faptul ca in Occident “teribila frumusete a
    acestor forme infricosatoare nu este aproape deloc inteleasa”. Cu
    toate acestea, pentru fiinta iluminata, singeroasa si ferocea
    KALI nu este decit o alta ipostaza a minunatei Mame si Iubite
    cosmice. A fi capabil sa suprapui si sa adori cu fervoare ambele
    imagini fuzionate intr-una singura este poate cel mai temeinic
    inceput al caii spirituale ezoterice.
    Chiar si in cultura occidentala, numerosi ginditori si
    artisti au ajuns, mai mult sau mai putin independent, la viziunea
    acestui arhetip feminin al mortii. Oriunde era sau este prezent
    conceptul de Mama Natura, este aproape imposibil sa nu se observe
    ca este de asemenea perfect natural sa mori si ca radacinile atit
    de necesare ale oricarei flori sunt adinc infipte in reziduurile
    organice aflate in putrefactie. Oarecum intocmai ca inteleptii
    orientali, poetul ALFRED DE VIGNY percepea Moartea ca pe o Zeita
    Mama:
    “O, Moarte divina, la a carei chemare
    Toti trebui sa vina
    Si sa se piarda in a ta imbratisare
    Stringeti copiii la pieptu-ti instelat,
    Elibereaza-ne de timp, de numar si de spatiu
    Si da-ne-napoi tot restul fiintei noastre
    Pe care viata ni l-a tulburat.”
    MOKSHA (ELIBERARE). In LAGHU-YOGA-VASISHTHA (V.9.48), MOKSHA
    este explicata in termenii urmatori: “Eliberarea nu este nici
    dincolo de cer, nici in interiorul pamintului, nici pe pamint.
    Eliberarea spirituala este considerata a fi disolutia
    (suspendarea activitatii ALTFEL NEINCETATA a) mintii prin
    indepartarea (nemanifestarea) tuturor dorintelor (ASHA)”. Cu alte
    cuvinte, eliberarea spirituala este un eveniment intrapsihic si
    mental care nu tine de o localizare. Ea este deci o profunda
    transformare in constiinta prin care fiinta umana transcende
    orice dualitate. Evenimentul fundamental al eliberarii spirituale
    coincide in mod paradoxal cu realizarea inefabila si launtrica a
    faptului ca atit eliberarea spirituala cit si sclavia noastra de
    pina atunci au fost si sunt doar constructii conceptuale si deci
    nu au o semnificatie ultima.
    LAGHU-YOGA-VASISHTHA (VI.13.25) indica acest aspect in
    urmatorii termeni: “Pentru cel cu adevarat liber spiritual ATUNCI
    nu mai exista nici sclavie, nici eliberare fiindca de fapt exista
    doar Absolutul (DUMNEZEU) aflat dincolo de rau”. Acelasi text
    (VI.13.93) spune in mod similar: “Ceea ce este cu adevarat
    eliberare spirituala nu are nici spatiu, nici timp si nici nu mai
    este constrinsa de vreo alta stare”.
    Prin urmare, MOKSHA este eliberarea definitiva sau altfel
    spus eliberarea de toate legaturile terestre, de KARMA si de
    ciclul obligatoriu al renasterii (SAMSARA), gratie contopirii
    (comuniunii) extatice cu Dumnezeu care face cu putinta
    cunoasterea Realitatii Ultime sau a ADEVARULUI de care vorbea
    ISUS. MOKSHA este cel mai elevat dintre cele 4 teluri ale
    existentei umane, celelalte 3 fiind: ARTHA (bunastarea
    materiala), KAMA (placerile datatoare de bucurie si fericire) si
    DHARMA (indatoririle fundamentale specifice). Pentru fiinta care
    aspira intens si sincer la spiritualitate, MOKSHA constituie
    unicul scop al existentei sale. Eliberarea spirituala coincide in
    mod paradoxal (asa cum spuneam) cu revelatia yoghinului ca atit
    eliberarea cit si atasamentele si limitarile sale de tot felul nu
    sunt altceva decit niste modele sau constructii conceptuale
    (mentale), neavind nici unul o semnificatie absoluta.
    Un mare yoghin (SWAMI ATMANANDA) afirma: “Pentru yoghinul cu
    ADEVARAT LIBER nu mai exista nici legaturi, nici constringere in
    eliberare. Pentru el nu exista decit Absolutul Divin ce
    straluceste acum in glorie, dincolo de orice stricaciune”.

    MAYA: iluzie, inselatorie, halucinatie, aparenta care pacaleste. Maya
    este o forta a lui Brahman (Absolutul Divin). Ca iluzie cosmica si ignoranta,
    maya il acopera de fapt pe Brahman, nepermitindu-i fiintei umane sa vada
    decit aspectul diferentiat sau multiplicitatea universului si nu realitatea
    esentiala a unitatii lui profunde. Maya are doua aspecte: avidya maya
    (ignoranta), care il indeparteaza pe om de Dumnezeu si il inlantuie din ce in
    ce mai mult in lumea iluzorie si vidya maya (Cunoasterea), care conduce
    gradat omul catre inefabila comuniune beatifica si catre cunoastere divina
    eliberatoare.

    MOKSHA: starea celui care este eliberat de maya.

    MUDRA: literar “pecete”, “semn”; gest simbolic adecvat care genereaza
    starea de rezonanta. El este realizat cu anumite parti ale corpului (in
    special cu miinile) sau prin anumite pozitii corporale specifice, avind ca
    scop punerea yoghinului in rezonanta cu anumite energii subtile din
    Macrocosmos sau integrarea sa instantanee in anumite sfere sau cimpuri
    benefice de forta specifice. Mudra-ele leaga astfel atitudinile fizice sau
    corporale de realitatile spirituale sublime. Ele servesc in yoga drept suport
    pentru concentrarea gindirii asupra Absolutului (Dumnezeu), intocmai cum in
    traditia crestina regasim, de exemplu, mudra unirii miinilor in timpul unei
    rugaciuni pentru amplificarea efectelor spirituale ale acesteia. Mudra-ele
    faciliteaza foarte mult realizarea anumitor stari interioare (aptitudini),
    anticipindu-le printr-o anumita atitudine corelata cu manifestarea lor fizica
    si astfel ele contribuie la stabilirea unei legaturi (rezonante)
    armonizatoare si integratoare intre om si Univers. Efectul mudra-elor este
    foarte puternic daca suntem suficient de atenti atunci cind le efectuam. In
    plus, in momentul executiei lor trebuie sa cunoastem cu anticipatie
    seminificatia si scopul respectivei mudra pe care urmeaza sa o realizam.
    Gestul realizat in cazul efectuarii unei mudra genereaza o instantanee
    rezonanta cu anumite gesturi fundamentale ce exista permanent in Macrocosmos.
    Daca facem un gest adecvat (mudra) ceea ce este mereu in Macrocosmos se va
    manifesta fulgerator in noi (microcosmosul fiintei noastre).

    N

    NA = nu
    NABHI = buric
    NADA YOGA = forma de YOGA in care se percepe launtric pina la o
    profunda identificare sunetul (SHABDA) ce este sesizat in zona
    inimii, la nivel subtil (ANAHATA CHAKRA), atunci cind se astupa
    urechile cu degetele mari de la miini. Acest sunet face cu putinta
    aparitia unei stari de beatitudine.
    NADI = tub luminos sau canal subtil prin care circula diferiti
    curenti subtili de energie. Uneori cuvintul NADI se refera atit la
    venele si arterele care conduc singele, cit si la canalele subtile
    prin care circula forta vietii (PRANA). O interpretare recenta mai
    sofisticata a unor cercetatori numeste NADIS-urile ca fiind matrici
    ale fluxurilor subtile ale energiei psihosomatice. Ele mai sunt
    numite, de asemenea, HITA si SIRA.
    NADIS-urile sunt canale subtile prin care este condusa
    indispensabila energie subtila (PRANA) in diferitele zone sau
    vehicule invizibile ale fiintei pentru a le permite sa se mentina
    in viata. Numarul lor este in general considerat a fi 72000 desi,
    asa cum Tri-Shikhi-Brahmana-Upanishad (II.76) mentioneaza, ele sunt
    in realitate nenumarate. Shiva-Samhita (II.13) afirma existenta a
    350000 de NADIS-uri in total. Anumite lucrari yoghine secrete spun
    ca 72 sunt in principal mai importante dar multe mentioneaza doar
    numele a 10, 12 sau 14. Astfel, Darshana-Upanishad (IV.6) numeste
    l4 canale subtile majore ale energiei misterioase a vietii,care
    sunt: SUSHUMNA, IDA, PINGALA, SARASVATI, PUSHA, VARUNA, HASTI-
    JIHVA, YASHASVINI, ALAMBUSA, KUHU, VISHVA-UDARA, PAYASVINI,
    SHANKHINI, GANDHARA.
    NAGA = forma de energie subtila (una dintre cele 5 PRANAS-uri
    minore). Provoaca tusea si stranutul.
    NAIRANTARYA = fara intrerupere
    NASTAM = distrus
    NIBANDHANI = care leaga
    NIDRA = starea de somn profund (fara vise)
    NIMITTA = instrument
    NIRAKARA = fara forma; Termen care il desemneaza pe BRAHMAN-
    Supremul Absolut sau DUMNEZEU ca fiind dezgolit (dezvelit) de orice
    calitate si deorice forma.
    NIRATISHAYAM = nelimitat
    NIRBEEJA SAMADHI = stare de SAMADHI (superioara lui SAMPRAJNATA
    SAMADHI) care desemneaza starea de constiinta suprema,
    caracterizata prin linistirea deplina a gindirii si prin abolirea
    oricarei dualitati. Este numita “SAMADHI fara germeni” pentru ca ea
    distruge germenii KARMA-ei viitoare (AGAMI KARMA sau SANCHITA
    KARMA), susceptibili sa provoace o eventuala renastere
    (reincarnare).
    NIRBHASA = stralucind
    NIRBHASAM = a apare
    NIRBIJAH = fara saminta
    NIRBIJASYA = lui NIRBEEJA SAMADHI
    NIRGRAHYAH = complet aprehensibil
    NIRGUNOPASANA = concept extras din Upanishade care desemneaza
    drumul considerat din punctul de vedere a celor doua aspecte ale
    sale: cu calitati si fara calitati. Acest termen evoca o fiinta
    suprema in acelasi timp imanenta, transcendenta si superioara
    acestor doua stari.
    NIRMANA CHITTA = constiinta creata sau, altfel spus, “CONSTIINTA
    INDIVIDUALIZATA”
    NIRMANA = creatie
    NIRMANAKAYACHITTA = manifestarea microcosmica a descoperirii sau
    revelarii mintii supreme, divine
    NIRODHA PARINAMA = sesizarea si constientizarea momentului de salt
    intre doua PRATYAYAS. Mintea intra atunci in stare de vid
    NIRODHA(H) = blocare, stopare, estompare lenta si completa. Vine
    de la radacina RODHA, care inseamna un act de blocare. De aici
    deriva: AVARODHA=obstructie; NIRODHA=blocare; VIRODHA=opozitie; a
    opri; suprimare.
    NIRODHAKSAPA = moment de suprimare
    NIRUPAKRAMAM = KARMA adormita (latenta)
    NIRVICHARA = stadiu de fuziune a constiintei cu obiectul, fenomenul
    sau fiinta asupra caruia se mediteaza atunci
    NIRVICHARA = SAMADHI fara reflectare
    NIRVIKALPA SAMADHI =
    NIRVITARKA = fara VITARKA
    NISHKARMA KARMA = “Actiune realizata in TRANS-ACTIUNE”. Principiu
    fundamental in KARMA YOGA care afirma ca o fiinta umana nu este
    niciodata afectata (din punct de vedere KARMA-ic) de nici una din
    actiunile ei, daca aceste actiuni sunt in intregime realizate intr-
    o stare launtrica de consacrare transfiguratoare si sacrificiu
    oferit cu umilinta divinului. Fructele acestor actiuni trebuie sa
    fie daruite in totalitate lui DUMNEZEU. NISHKARMA KARMA este o
    activitate DIVIN INTEGRATA , EGO-transcendenta si trebuie sa fie
    clar delimitata (diferentiata) de actiunea simpla (egoista)
    (KARMAN) si de inactiune (AKARMAN).
    NITYA = etern
    NITYATVAT = permanent
    NIVRITTIH = indepartare; incetare
    NIYAMA(H) = cod personal; reguli fixe
    NYASAT = prin proiectie

    NADA = Cuvint sanscrit care poate fi tradus in limba romina
    prin SUNET sau TON. Energie vibratila care se manifesta sub forma
    unui sunet; sunet interior (launtric), spiritual (subtil). NADA-
    BINDU desemneaza vibratia subtila originala, sunetul primitiv
    (originar) care a dat nastere universului (Macrocosmosul). NADA-
    BRAHMAN (sunetul cel subtil al Absolutului imuabil si etern
    (BRAHMAN) – Realitatea suprema) este indicat in Traditia
    intelepciunii prin faimoasa MANTRA AUM care este tocmai de aceea
    supranumita sunetul cel subtil si esential al lui BRAHMAN
    (Absolutul Imuabil). Traditia yoghina secreta mentioneaza ca
    yoghinii avansati sau fiintele care ating un inalt stadiu de
    elevare spirituala percep in mod spontan acest sunet launtric
    datator de beatitudine si forta spirituala care adeseori determina
    in mod spontan iluminarea.

    NATARAJA = “Regele sau Stapinul dansului cosmic” (SHIVA).
    SHIVA este suveranul suprem al jocului sau dansului creatiei si
    totodata el este maestrul absolut al scenei universale
    (MACROCOSMOSUL) pe care se desfasoara acest dans (joc DIVIN-
    iluzoriu). Dansul cosmic al lui SHIVA este de fapt o reprezentare
    dinamica a celor 5 actiuni fundamentale ale sale: 1) creatie, 2)
    conservare, 3) distrugere, 4) ocultare (incarnare) si 5) gratie
    (eliberare). Cele mai celebre reprezentari ale lui NATARAJA il
    arata pe SHIVA fixindu-l triumfator cu un picior pe demonul
    MUJALAKA, simbol al ignorantei si al lumii egoiste si profane, in
    timp ce celalalt picior ridicat simbolizeaza starea de constiinta
    superioara (lumii empirice). Dansul se desfasoara in sinul
    materiei, in corporalitate sau forma, atit la nivel individual cit
    si la nivel cosmic (MACROCOSMIC). Cercul de flacari in mijlocul
    caruia se afla SHIVA NATARAJA semnifica simbolic roata ansamblului
    fortelor naturii, in contrast cu dansul intelepciunii transcendente
    a lui SHIVA. In unele lucrari, acest dans cosmic este asimilat cu
    PRANAVA (AUM).

    NIRVANA = In limba sanscrita acest cuvint inseamna ANULARE,
    FUZIUNE CU ABSOLUTUL, ELIBERARE SPIRITUALA. Cuvintul NIRVANA
    desemneaza starea extatica de eliberare suprema sau, cu alte
    cuvinte, de iluminare divina completa, caracterizata prin depasirea
    si transcenderea EULUI individual, a EGO-ului limitat, efemer si
    fuziunea inefabila sau “topirea” in Absolutul Divin (BRAHMAN). Cel
    care atinge aceasta stare (NIRVANA) dobindeste totodata nemurirea
    spirituala si poate ramine cufundat in nepieritorul extaz pentru
    totdeauna, lui fiindu-i revelat de asemenea ADEVARUL ULTIM si
    cunoasterea intima a Legilor si energiilor secrete fundamentale ale
    Macrocosmosului. NIRVANA elibereaza definitiv fiinta umana de
    suferinta, de ignoranta (prostie), de moarte, de renasterea fortata
    (in una dintre cele trei lumi: 1)terestra (fizica), 2)astrala si
    3)cauzala), ca si de toate formele de inlantuire terestra, astrala,
    cauzala. NIRVANA este starea de constiinta suprema si
    transcedentala pe care faimosul text al intelepciunii orientale
    BHAGAVAD-GITA o numeste BRAHMAN-NIRVANA, UPANISHADELE TURIYA,
    filosofia yoghina NIRBIJA-SAMADHI iar VEDANTA NIRVIKALPA-SAMADHI.
    Din punct de vedere yoghin, starea de NIRVANA este identica deci cu
    starea de SAMADHI.
    In intregul Orient, NIRVANA este telul esential al oricarei
    practici spirituale in toate scolile si orientarile diferitelor cai
    ce urmaresc realizarea divina si desavirsirea fiintei umane. In
    budismul primitiv, prin NIRVANA se intelege eliberarea definitiva
    de ciclul obligatoriu al renasterilor (SAMSARA) si trecerea la o
    conditie de existenta complet diferita glorioasa si beatifica.
    Aceasta stare semnifica o victorie totala asupra celor Trei
    Radacini Raufacatoare: dorinta tiranica, ura si eroarea (AKUSHALA),
    detasarea spontana si calmarea tuturor tendintelor inconstiente,
    egotice, inlantuitoare catre actiune (SAMSKARA) ca si eliberarea
    completa de determinismul legat de KARMA (gratie trezirii puterii
    de discriminare si a liberului arbitru spiritual).

    NIRVANA este considerata ca fiind o stare suprema beatifica de
    constiinta neconditionata (ASAMSKRITA) si se caracterizeaza prin
    absenta completa a nasterii obligatorii, a devenirii, a modificarii
    si a disparitiei chiar si in cazul unei MAHA-PRALAYA. NIRVANA ne
    permite sa resimtim plenar si profund starea inefabila de unitate
    a fiintei noastre launtrice si a Spiritului (revelat acum in noi pe
    deplin) cu Macrocosmosul si cu Spiritul Divin infinit ce se afla in
    afara noastra si ne imbratiseaza permanent. Prin realizarea deplina
    a starii de NIRVANA intuim clar ca “SUNTEM FUZIONATI COMPLET SI
    UNITI CU TATAL DIVIN (SUPREM) SI NI SE REVELEAZA CA ACESTA SE AFLA
    TOTODATA PERMANENT IN NOI CA SPIRIT INDIVIDUAL DIVIN.” Aceasta
    stare spirituala suprema, glorioasa, divina este descrisa de IISUS
    CRISTOS prin cuvintele: “EU SUNT IN TATAL CERESC SI TATAL CERESC SE
    AFLA IN MINE.”
    Starea de NIRVANA este resimtita plenar ca o experienta
    spirituala, beatifica a fuziunii cu ABSOLUTUL, a unitatii inefabile
    a lui SAMSARA (“CICLUL EXISTENTELOR” care apare datorita
    renasterilor in cadrul diferitelor conditii de manifestare (GATI),
    fata de care individul ignorant nu poate sa se sustraga sau sa se
    detaseze atit timp cit el nu a atins intr-o anumita masura
    eliberarea cunoscuta adeseori sub numele de NIRVANA. Inlantuirea
    fiintei in SAMSARA este consecinta celor trei “RADACINI ALE BOLII
    FUNDAMENTALE A FIINTEI” (AKUSHALA) care sunt: ura (DVESHA), dorinta
    tiranica ce ne domina (TRISHNA) si ignoranta (prostia) (AVIDYA).
    Conditiile specifice ale renasterii in diferite lumi si ipostaze
    existentiale sunt determinate de KARMA fiecaruia.
    In invataturile lui BUDDHA, termenul SAMSARA desemneaza lumea
    fenomenelor. NIRVANA este adeseori descrisa ca fiind experienta
    beatifica, durabila a Absolutului, starea de fericire oceanica
    decurgind din priza de constiinta a propriei noastre identitati cu
    Absolutul si a eliberarii de orice atasament fata de iluziile de
    tot felul; afecte care ne sugestioneaza; dorinte care ne domina
    tiranic. Este evident, prin urmare, ca budismul depaseste conceptia
    limitata, de simpla anihilare la care este redusa adeseori starea
    de NIRVANA in Occident datorita ignorantei. Pentru a explica in ce
    consta in realitate ideea de NIRVANA anumite texte secrete
    utilizeaza in mod analogic imaginea stingerii unei flacari. La fel
    cum focul care se stinge, uneori nu dispare, ci gratie transmutarii
    si sublimarii perfecte, devine DOAR invizibil pentru unii
    (IGNORANTII), trecind in realitate in alte dimensiuni sau lumi
    extraordinar de elevate (ca frecventa de vibratie), oarecum la fel
    termenul de NIRVANA evoca nu o idee de disparitie, ci de translatie
    net sublima la o alta stare, la o alta conditie DIVINA de
    existenta. Focul provine din esenta misterioasa a spatiului si se
    reintoarce in esenta (nebanuita de ignorant) spatiului. Despre
    NIRVANA putem spune ca ea a preexistat totdeauna in stare latenta
    in fiinta noastra ca un potential eveniment spiritual in “inima”
    unei sfere a nedevenirii imuabile. NIRVANA este “tarimul secret al
    nemuririi” imposibil de localizat material in spatiu, pentru ca
    aceasta “LUME” este transcendenta si supranaturala (LOKATTARA) ea
    fiind accesibila numai (UNIC) prin experienta spirituala ultima
    (cea mai inalta cu putinta). Budismul primitiv nu stabileste nici
    o legatura intre NIRVANA si lume; el mentioneaza pur si simplu ca
    NIRVANA este TARTMUL MTNTUIRII sau al eliberarii si nemuririi in
    ETERNITATE.

    NIRVIKALPA SAMADHI = vezi NIRVANA.

    NUMARUL DE AUR (sau SECTIUNEA DE AUR, sau PROPORTIA DIVINA) =
    relatie matematica intre doua lungimi, exprimind faptul ca lungimea
    cea mai mica se afla fata de cea mai mare in acelasi raport in care
    lungimea cea mai mare se gaseste fata de suma ambelor. Obtinem o
    expresie cit mai apropiata de valoarea numarului de aur prin seria
    de fractii 2/1; 3/2; 5/3; 8/5…, numita seria lui Fibonacci.
    Datorita unor proprietati geometrice si matematice neobisnuite ale
    acestei proportii, filosofii au vazut in ea, inca din antichitate
    (Pitagora, Platon), o chintesenta a frumosului si armoniei, aflata,

    ca relatie normala si fundamentala, la baza tuturor diviziunilor
    formei umane, a structurii plantelor, cristalelor sau sistemelor
    planetare, la baza proportiilor operelor arhitectonice si plastice
    considerate frumoase, la baza celor mai placute acorduri muzicale.
    Proportiile geometrice sintetizate de numarul de aur au fost
    considerate vreme de secole drept canon sau ARHETIP artistic.
    Prin metode experimentale s-a cautat sa se demonstreze
    statistic faptul ca numarul de aur raspunde mai bine decit orice
    alta proportie dezideratelor sensibilitatii estetice a majoritatii
    oamenilor. Unii initiati si yoghini afirma ca numarul de aur
    reprezinta un “numar fundamental al vietii”, cheia secreta a
    oricarei morfologii, atit in arta, cit si in natura. In practica
    cotidiana, proportia numarului de aur, transmisa adesea ca secret
    de fabricatie corporatiilor de arhitecti si de zidari, a fost
    utilizata pentru a se asigura proportia justa intre lungimea si
    latimea dreptunghiurilor formate de ferestre, usi sau pereti, de
    ramele tablourilor sau pagina unei carti. Luata ca norma de
    creatie, proportia numarului de aur este ca orice canon, o norma
    ambivalenta: ceea ce se conformeaza acestei norme are calitati
    izbitoare de regularitate si misterioasa armonie iar ceea ce se
    departeaza de ea dobindeste, in schimb, frapante calitati de
    patetism si expresivitate. Marimea acestei abateri este determinata
    nu de legi, ci de sensibilitatea artistului, a epocii si locului
    unde ea este considerata valoroasa din mai multe puncte de vedere.
    Initiatii Orientului considera ca numarul de aur sau proportia
    divina este una dintre manifestarile evidente in realitatea fizica
    a sferei cosmice de forta a lui TRIPURA SUNDARI.

    NUME = Element al limbajului formalizat, caracterizat printr-o
    succesiune finita a unor foneme sau semne grafice si care, pe baza
    unui sens sau inteles (semnificant), desemneaza un obiect
    independent de limbaj (semnificat). Numele este, de asemenea, un
    cuvint sau un grup de cuvinte prin care se exprima o notiune.
    Complexul format de un nume si o notiune se numeste termen.
    Cuvintul evoca fulgerator prntru cel care il rosteste, il
    asculta, il gindeste, il scrie REALITATEA pe care o reprezinta,
    facindu-ne sa intram aproape instantaneu in INEFABILA REZONANTA cu
    acea realitate evocata si ne permite sa raminem in legatura cu ea
    atit timp cit ne GTNDIM ATENT LA ACEL CUVTNT. Acesta este secretul
    cuvintului.

    NEINCREDERE = rezonanta subtila cu raul care se manifesta
    prin lipsa de incredere, absenta convingerii pozitive ca o
    anumita stare de fapt este asa cum ne apare sau ca purtarea
    frumoasa a cuiva nu ascunde alte intentii, decit cele
    manifestate. Ca expresie a prudentei elementare sau a atitudinii
    circumspecte, neincrederea ne poate feri de greseli; exagerarea
    ei insa frineaza initiativa, blocheaza progresul spiritual,
    tradind, uneori, fie o grija exagerat de egoista fata de
    securitatea personala, fie o lipsa de bunavointa si de adeziune
    fata de cei din jurul nostru la care, gratie practicii YOGA, se
    poate constata cu usurinta salturi calitative din punct de vedere
    spiritual, armonie launtrica, sanatate, fericire, implinire.

    NOROC = KARMA pozitiva sau soarta buna, destin favorabil,
    ursita care ne avantajeaza, DELOC INTsMPLATOR, datorita faptelor
    si gindurilor noastre bune realizate in alta existenta pentru
    care acum suntem rasplatiti cu bine. “BINE FACI, BINE GASESTI” se
    spune in folclor. Nenumarate proverbe rominesti au drept motiv
    norocul: “Norocu-i orb”, “Norocul ne este dat de la Dumnezeu”,
    “Norocul este totdeauna asa cum si-l face omul”, “Norocul este
    schimbator pentru acela care nu actioneaza ca sa-l pastreze mereu
    astfel”. Proverbele citate cu privire la noroc cristalizeaza
    conceptii profunde despre viata. In conceptia YOGHINA, omul isi
    faureste permanent singur soarta, in functie de energia subtila
    pe care o angreneaza prin punerea sa in rezonanta cu focarele
    infinite de putere din MACROCOSMOS in anumite imprejurari
    concrete. In viziunea yoghina, norocul este ANGRENAREA CONSTIENTA
    determinata prin REZONANTA a unui complex de imprejurari
    favorabile ce aduc succes, indeplinirea unei dorinte
    binefacatoare; sansa.

    NYASA = “a aseza, a alege”. In YOGA SUTRA, acest termen este
    folosit ca sinonim pentru SAMYAMA, reprezentind in acest cadru
    focalizarea ferma a atentiei catre punctul in care subiectul si
    obiectul cunoasterii fuzioneaza. In alte contexte, in special in
    tantrism, NYASA se refera la o varietate de actiuni consacrate
    care vizeaza transformarea si transfigurarea gradata a corpului
    yoghinului sau al iubitei lui intr-un corp TRANSFIGURAT PRIN
    REZONANTA al divinitatii alese pentru consacrare (ISHTA-DEVATA)
    sau intr-un corp total consacrat ghidului spiritual (GURU).
    Aceasta consacrare divina este in general realizata prin
    atingerea si energizarea anumitor parti ale corpului cu degetele
    mare, aratator si mijlociu ale miinii drepte (sau, eventual,
    printr-un usor masaj efectuat cu degetul mare al miinii drepte,
    in sensul invers de rotatie al acelor de ceasornic (sensul YANG
    (+)) la nivelul zonelor respective ale corpului), simultan cu
    emisia mentala (sau chiar LAYA YOGA de scurta durata cu
    respectiva MANTRA emisa mental). Aceste procedee secrete complexe
    de NYASA sunt precedate de obicei de “purificarea elementelor
    subtile” (BHUTA-SHUDDHI) (vezi BHUTA-SHUDDHI).
    Primul pas in actiunea de dinamizare si integrare subtila
    transfiguratoare numita NYASA este infuzarea prezentei
    binefacatoare, subtile sau a vietii caracteristice (JIVA) a
    divinitatii alese in corpul pregatit al practicantului, in acest
    caz procesul fiind numit JIVA-NYASA. Aceasta etapa este urmata de
    “asezarea” celor 50 de litere ale alfabetului sanscrit
    (corespunzind fiecare, analogic, unei energii subtile,
    binefacatoare, creatoare esentiale a Universului) pe corpul
    yoghinului, proces numit MATRIKA-NYASA. In continuare, yoghinul
    evoca si fuzioneaza inefabil prin rezonanta cu anumite Puteri
    divine (de exemplu UNA dintre Marile Puteri Cosmice) care sunt
    asociate in mod analogic cu anumite parti ale corpului sau,
    aceasta etapa fiind numita RISHI-NYASA. Urmeaza apoi
    “transfigurarea celor 6 parti ale corpului” (SHAD-ANGA-NYASA),
    care consta din “transfigurarea zonelor secrete” (ANGA-NYASA) si
    din “transfigurarea bratelor” (KARA-NYASA). Prima parte a acestui
    proces (ANGA-NYASA) consta in atingerea anumitor zone ale capului
    in timpul emisiei mentale sau verbale a anumitor MANTRA-e, iar
    partea a doua (KARA-NYASA) semnifica asocierea unor anumite
    MANTRA-e (emise mental sau verbal) cu diverse parti ale bratelor
    practicantului.
    Prin urmare, NYASA reprezinta un profund si complex procedeu
    esoteric de cosmizare si transfigurarea a intregii fiinte,
    datorita intensei si amplei dinamizari prin rezonanta a energiei
    subtile, binefacatoare (psiho-spirituale) (SHAKTI) in fiinta
    yoghinului sau a yoghinei, el (sau ea) creindu-si astfel o noua
    si mult mai elevata realitate, atit interioara cit si exterioara.

    ————- Sfirsit ————-

    Filmul despre Abheda Yoga Academy si Kundalini varianta rezumată - (20 min) Dacă doriți, AICI puteți găsi filmul intreg...
  • Am facut un magazin online pentru yoghini - www.bms.life :
  • izoprene, pături, perne de meditație, cărți de yoga și nutriție, obiecte pentru yoga
  • apă minerala de calitate, sucuri naturale
  • hrană sănătoasă pentru yoghini, pâine, cereale, mezeluri de soia, miere
  • produse naturiste terapeutice
    Aici urmărim să avem
    TOT CE ARE NEVOIE UN YOGHIN
    Dacă tot avem nevoie să cumpărăm ceva
    mai bine cumpărăm de aici
    și ajutăm și magazinul și pe noi.