Cele 15 Nitya şi simbolistica lor

În metafizica hindusă, jocul manifestării este susținut de energia divină supremă Shakti care se proiectează (se extinde) în timp și spațiu; aspectul ei secvențial este ilustrat în primul rând de cele 12 kali-uri, dar ipostaza sa de putere supremă care “hrănește” și însuflețește întregul univers cu nectarul sublim și beatific (soma) prezintă 16 fațete distincte (nitya-uri) care sunt foarte strâns legate de etapele densificării structurilor și energiilor formatoare esențiale ale Creației.

Termenul nitya nseamnă “eternitate” sau “permanență” și desemnează Suprema Conștiință Divină sau Absolutul. Simbolismul tantric tradițional asociază aceste nitya-uri cu mișcarea ciclică al Lunii, a Soarelui, precum și al altor planete. De fapt, știința secretă a nitya-urilor mai este denumită și kala-vidya (știința secretă a cuantelor esențiale ale energiei supreme).

În realitate, kala-urile reprezintă “razele” energiei timpului, emanațiile prin care eternitatea se manifestă în Creație.

Secvențele energetice creatoare (nitya-urile sau kala-urile) ale Emanației Divine se întâlnesc la toate nivelurile de manifestare, atât macrocosmic (în toate dimensiunile manifestării universale) cât și microcosmic (la nivelul structurii umane).

La nivel uman, nitya-urile se regăsesc pe foarte multe planuri, nuanțate într-o gamă foarte largă de aspecte, însă putem afirma, fără să greșim – și întreaga tradiție tantrică, în special tradiția Kaula subliniază acest lucru – că cel mai eficient și mai important mod de a trezi în ființa noastră, într-o formă complet benefică, sublimă și divinizantă aceste energii creatoare este fuziunea amoroasă tantrică, în care iubirea, transfigurarea și sublimarea pe centrii superiori au un rol esențial.

Nitya-urile reprezintă prima emanație a Marii Puteri Divine creatoare (Parashakti), care în tradiția Kaula este asimilată de obicei (în contextul nitya-urilor) cu Tripura Sundari. Deși aceste energii se manifestă în timp, ele fac parte din categoriile de entități divine deosebit de elevate, care au transcens total timpul (sunt eterne) și prin grația cărora ființa umană poate să transceandă și ea devenirea și iluzia existenței finite.

Cele 15 nitya-uri care o însoțesc în permanență pe Adya Lalita Tripura Sundari care este cea de-a 16-a nitya) sunt asociate cu faza crescătoare a lunii, respectiv fiecare nitya este asociată uneia din cele 15 zile (14 zile de lună în creștere iar a 15 zi este cea de Lună Plină.)

Cele 15 Nitya-uri pot fi privite și ca modificări ale Lalitei reprezentare a zeiței roșii cu cele trei guna și cele cinci elemente, resprectiv eterul, aerul, focul, apa și pământul. Fiecare Nitya are propria ei vidya (care este o mantra), yantră și grup de energii (Shaktis). Numele lor apar în primul capitol al lui Vamakeshvara Tantra.

Fiecare dintre Nitya are un anumit număr de brațe, totalitatea brațelor (= razelor) întregului cerc fiind 108. Deoarece orice unitate de timp este considerată ca un microcosmos sau o paralelă a oricărei alte unități valabile, fiecare dintre cele cincisprezece Nitya are 1.440 respirații (vezi Bhavanopanishad). Această identitate între spațiu, timp, Tripurasundari și individualitate este extrem de elaborată de către autorul Tantraraja.

Potrivit acestui text, Nitya sunt vocalele alfabetului sanscrit și sunt identice atât cu timpul cât și cu spațiul. De exemplu, dacă numărul tattvelor sau consoanelor (36) este înmulțit cu cele 16 Nityas, numărul de litere este de 576. Multiplii acestui număr reprezintă numărul de ani în diferitele Yugas.

sursa http://www.shivashakti.com/nitya.htm

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll to Top